Kampüs

UKÜ’de Otizm Spektrum bozukluğuna dikkat çekildi

Uluslararası Kıbrıs Üniversitesi (UKÜ) Özel Eğitim Bölümü ve Öğrenci ve Gelişim Danışma Merkezine bağlı Özel Eğitim Kulübü tarafından “Covid-19 Sürecinde Otizm Spektrum Bozukluğu” konulu etkinlik gerçekleştirildi.

Korona virüs tedbirleri nedeniyle çevrim içi olarak düzenlenen etkinlikte, Doç. Dr. Ahmet Yıkmış otizmli çocukların söz konusu süreçte sahip olması gereken beceriler, eğitim ve ebeveyn tutumları hakkında bilgi verdi.

Doç. Dr. Yıkmış otizm spektrum bozukluğu bulunan çocukları ifade ederken bozukluk yerine gelişimsel farklılıklardan söz etmenin problemleri çözmek ya da baş edici beceri kazanmak açısından daha kolay olduğunu söyleyerek, “Çünkü bozukluksa bir kenara atalım anlayışı bizde hâkim oluyor” dedi.

Önemli olanın bu çocukları günlük yaşama uyum sağlayabilecek bir duruma getirmek olduğunu aktaran Yıkmış, “Temel amacımız çocukların toplumsal sürece katılımında bağımsızlığını elde etmesidir. Örneğin Covid-19 salgını nedeniyle sosyal mesafeye dikkat etmemiz gerekiyor. O zaman bu çocuklara bu süreç için mesafeye dikkat etme, maske takma ve temizlik becerisini oluşturmamız önemli” şeklinde konuştu.

Doç. Dr. Yıkmış otizmli çocukların eğitimleri konusunda okul boyutu yanı sıra aile boyutu olduğunu da belirten Tıkmış, özel gereksinimli çocukların genellikle toplumun alt kesimlerinden geldiğini ve ailenin de bu konuda iyi eğitilmesi gerektiğini aktardı.

Otizmli çocukların ciddi boyutlarda öfke nöbetleri geçirdiklerini dile getiren Yıkmış, “Bu durumda çocuktan daha güçlü birisinin çocuğu kontrol etmesi önemli. Bu çocuklar kriz geçirirken bir servisin gelip yardımcı olması gerekiyor. Ancak pandemi sürecine ilişkin destek hizmet götürme noktasında eksiklerimiz var” dedi.

Yıkmış, her çocuğun ilgi ve yeteneği bulunduğunu aktararak, otizmli çocuklarında ilgi ve yetenekleri çerçevesinde ilerlenmesi gerektiğini, etkinlik ve materyalleri hoşlanacakları şekilde hazırlamanın onların ilgisini kazanmak açısından yararlı olacağını söyledi.

Sadece otizmli çocuklar için değil bireylerin kendileri için de günü iyi planlamalarının önemli olduğunu söyleyen Yıkmış, şöyle devam etti: Günlük ne kadar süre televizyon izleyeceğiz? Ya da ne kadar kitap okuyacağız? Bunların amaçsallaştırılması gerekiyor. Oysa biz biraz işlerimizi amaçsız yapıyoruz. Örneğin çocukları televizyonun karşısına koy, ses çıkarmasın. Bu süreyi eğitim amaçlı olarak kullanmalı. Bunun için yine anne ve babalara cihaz desteği, yazılım desteği olması gerekiyor.